Print this Article


බුදුසරණ අන්තර්ජාල කලාපය

විසිතුරු ප්‍රතිභාන උපදවන අංගුත්තර නිකායෙන්

ජුනි 12 දා පත්‍රය හා සම්බන්ධයි

එසේම තිදොරින් සුචරිත කිරීමේ දී තමාට ලැබෙන ආනිසංසද පහක් බව බුදුපියාණෝ දේශනා කරති.

1. තමා තමාට ම උපවාද නොකරයි.
2. නුවණැත්තෝ විමසා දැන ප්‍රශංසා කරති
3. කීර්ති - යසස් උස්ව නැඟේ
4. නොමුළාව කළුරිය කරයි
5. කය බිඳී මරණයට පත්ව සුගතියේ උපදියි.

මෙසේ සුචරිත කිරීමේ ආනිසංස හා දුශ්චරිත කිරීමේ ආදීනව පෙන්වා දෙන තථාගතයන් වහන්සේ නව වන සූත්‍රයේදී ඉතා අනුවේදනීය අන්දමින් තම ශ්‍රාවකයන්ට මෙසේ දේශනා කරන සේක.

‘’මහණෙනි, අකුසලය දුරුකරව. මහණෙනි, අකුසලය දුරලන්නට හැකිය. (සක්ක හික්ඛවෙ අකුසලං පජහිතුං) ඉදින් ඒ අකුශලය දුරලීමට නොහැකි නම් ‘මහණෙනි අකුසලය දුරලවය’ යි මම නොකියමි. මහණෙනි, අකුශලය දුරලන්නට හැකි නිසාම මම ‘මහණෙනි, අකුසලය දුරලව ‘ යි නුඹලාට කියමි. වර්තමාන සමාජයේ ඇතැම්හු ‘පන්සිල් රකින්නට බැරිය’ යි පන්සිල් රකිමින් ජීවත්විය නොහැකි යැයි කියති. එබඳු හිස් ප්‍රකාශයන්ට මේ බුද්ධ වචනය ඉතා හොඳ පිළිතුරකි. තවදුරටත් තථාගතයන් වහන්සේ ‘මහණෙනි, අකුසලය දුරුවූයේ, ප්‍රහීණවූයේ දුක් පිණිස පවතී නම් ‘මම නුඹලාට අකුසලය දුරලව‘ යි නොකියමි. අකුශලය ප්‍රහීණ වූ විට එය සැප පිණිසම, හිත පිණිසම පවතින හෙයින් නුඹලාට අකුසලය දුරලවයි කියමි’ යි දේශනා කරති.

එසේම ‘මහණෙනි කුසලය වඩව. (කුසලං භික්ඛවෙ භාවෙථ) කුසල වැඩිමට හැකිය. කුසල් වැඩිය නොහැකිනම් ‘මහණෙනි කුසලය වඩව‘ යි මම නොකියමි. කුසලය වැඩිය හැකි නිසාම එලෙස කියමි. කුසලය වැඩූ විට ඉදින් දුක් පිණිස පවතීනම් ‘මහණෙනි කුසලය වඩව‘ යි මම නොකියමි. එය සැප හිත පිණිසම පවතින හෙයින් ම මම එලෙස කියමි’ යනුවෙන් තථාගතයන් වහන්සේ දේශනා කරති.

අධිකරණ වග්ගයේ 6, 7, 8,9 යන සූත්‍ර සතරින්ම දස කුසල් වැඩීම හා දස අකුසල් ප්‍රහීණය කිරීම පිළිබඳව කරුණු දීර්ඝ වශයෙන් සාකච්ඡා කර ඇත. එය බුදුවරුන්ගේ් අනුශාසනා දෙකකට අදාළ බව ‘සබ්බ පාපස්ස අකරණං - කුසලස්ස උපසම්පදා’ යන පාඨයෙන් පැහැදිලි වේ.

අධිකරණ වග්ගයේ දසවන සූත්‍රය සද්ධර්මයේ අතුරුදහන් වීමට බලපාන කරුණු සාකච්ඡා කරන්නකි.

සද්ධර්මය අතුරුදහන්වන හේතු

සද්ධර්මය විනාශ වීම පිණිස (සද්ධම්මස්ස සම්මොසාය) අතුරුදහන් වීම පිණිස (අන්තරධානාය) පවතින කරුණු දෙකකි.

1. පිළිවෙල වෙනස්කර වරදවාගත් පෙළ දැරීම (දුන්නික්ඛිත්තඤ්ච පදබ්‍යඤ්ජතං)

2. වරදවා පෙරළා ගත් අටුවාව දැරීම (අෙත්‍ථා ච දුන්තිතො)

මනාව ගත් පෙළ හා මනාව පෙරළාගත් අටුවාව සද්ධර්මය සුරැකීම පිණිස, අතුරුදහන් නොවීම පිණිස හේතු වේ. අටුවාව හා පෙළ මැනවින් දැරීමේ පාඩම් කිරීමේ වැදගත්කම මෙහිදී පෙන්වාදී ඇත.

මෙතෙකින් අධිකරණ වග්ගයේ සූත්‍ර දහයෙහි අර්ථ විවරණ සමාප්ත වේ.

තුන්වැනි වග්ගය බාල වග්ගයයි


© 2000 - 2010 ලංකාවේ සීමාසහිත එක්සත් ප‍්‍රවෘත්ති පත්‍ර සමාගම
සියළුම හිමිකම් ඇවිරිණි.