යසස වැඩෙන නොපමා බව
කඩුගන්නාව
ඉල්ලදොර පුරාණ පොත්ගුල් විහාරාධිපති යටිනුවර මල්වතු මහාවිහාර පාර්ශ්වයේ
ප්රධාන සංඝනායක, කර්මාචාර්ය
සංඝකීර්ති ශ්රී ආරණ්යවාසික ශ්රී සීලානන්ද
කහගල
ශ්රී ධම්මරක්ඛිත නා හිමි
නමෝ තස්ස භගවතෝ අරහතෝ
සම්මා සම් බුද්ධස්ස
උට්ඨානවතෝ සතිමතෝ
සුචිකම්මස්ස නිසම්ම කාරිනෝ
සඤ්ඤතස්සච ධම්ම ජීවිනෝ
අප්ප මත්තස්ස යසෝභි වඩ්ඪති
පින්වත්නි!
සම්මා සම්බුදුරජාණන් වහන්සේ රජගහ නුවර වේළුවනාරාම මහාවිහාරයෙහි වැඩවසන
සමයෙහි කුම්භඝෝෂක නම් සිටුපුත්රයා නිමිති කරගෙන ඉහත ගාථා ධර්මය දේශනා
කර වදාළ සේක.
රජගහනුවර මහසිටුවරයාගේ මන්දිරයේ සියලුදෙනාම ‘අභිවාතක’ නම් මාරාන්තික
රෝගයකින් පීඩා විඳින්නට විය. එමෙන්ම එම පළාතේ පැතිර පැවති එම පීඩාකාරී
රෝගයෙන් මිදී ජීවත්වන්නට අවශ්ය කෙනෙකු වේ නම් බිතිත්යක් හාරා පලා යා
යුතු ය. මෙම සිටුපවුලේ දෙමව්පියන්ද එම රෝගාබාධයයෙන් පීඩිතව මරණාසන්නව
තම පුතණුවන් දෙස බලා ‘පුතණුවනි’ දැන් අපේ ජීවිත ගැන අපේක්ෂාවක් නැත.
ඔබ මෙම රෝගයෙන් බේරී ජීවත්වීමට බිත්තියක් බිඳ ඈත පළාතකට ගොස් ජීවත්
වන්න. අසවල් ස්ථානයේ සතළිස් කෙළක් ධනය නිධන්කොට ඇත. යළි පැමිණි දිනක
ඒවා රැගෙන වියදම් කරන්න යයි කියා මිය පරලොව ගියහ.
සිටුපුතාද දෙමවුපිය ඔවදන් පිළිගෙන අඬමින් මරණ බියෙන් පලාගොස් කඳුකර
පෙදෙසක දොළොස් වසරක් දිවි ගෙවා යළි සිටුගෙදරට අවුත් ධනය නිධන් කළ
ස්ථානය පිරික්සා යථාපරිදිව තැන්පත්ව ඇති බව දැනගත්තේ ය. එහෙත් මෙතරම්
ධනයක් මාසතුව ඇතත් ඒවා පරිහරණය කිරීම ක්ෂණිකව සුදුසු නැතැයි නුවණින්
සිතා දුගී දුප්පත් වේශයක් ගත්තේ ය.
වසර ගණනක් ඈත පළාතක සිටිය බැවින්ද, දන්නා හඳුනන අය නැති බැවින්ද, ධන
නිධාන සලකුණු රහසිගතව සිතේ තබාගෙන ගෙයින් ගෙට බැලමෙහෙවර කරමින්
දිවිගෙවන්නට විය. කලක් ගතවන විට මොහුට දිනපතා කම්කරුවන් ප්රබෝධ කරන
රැකියාවක් ලැබිණි. ගොවියන් කම්කරුවන් වෙළෙන්දන් පහන්දොර නැඟිටවීම ඔහු
සතු කාර්ය විය. හිරු උදාවීමට පෙර ඉතා ශබ්ද නගා කම්කරුවන් අවධිකරවන හඬ
නිසා ඔහුට ‘ඝෝෂක’ යන නම ව්යවහාර විය.
අලුයම පිබිදී සිටි බිම්බිසාර රජතුමන්ටද මේ ශබ්දය ඇසී රාජසේවකයන් යවා
ඔහු කැඳවාගෙන එනලෙස නියම කළහ. බිම්බිසාර රජතුමා ශබ්දයෙන් පුද්ගලයන්
හඳුනා ගන්නා ශබ්ද විද්යාව පිළිබඳ විශේෂඥ දැනුමකින් යුක්ත වූහ. මේ නිසා
ඝෝෂකගේ ජීවිතය ගැන තොරතුරු විමසා දැන ඔහු සතු හතළිස් කෙළක් ධනය රථවලින්
ගෙන්වා මෙතරම් ධනයක් සතු මෙම ඝෝෂක බැලමෙහෙවර කරමින් ජීවත්වීමේ පුද්ගල
තතු හා උපාය මාර්ග ජනතාවට පහදා දුන්හ.
තවද රජතුමා මහත් සත්කාර සම්මාන සහිතව සිටු තනතුරු ද ප්රදානය කළහ.
එමෙන්ම රජතුමා සිටුවරයා සමඟ බුදුරදුන් වෙත පැමිණ සියලු තතුද විස්තර
කළහ.
බුදුරජාණන් වහන්සේද මහරජ මෙම ඝෝෂක සිටුගේ ජීවිතය ධාර්මිකය, වීර්යවන්තය,
ප්රඥා වන්තය. එවැනි අයගේ ජීවිතය ධනයෙන් ඉසුරු බවෙන් ප්රභාමත් වන්නේ
යැයි දක්වා ඉහත ගාථා ධර්මය දේශනා කළ සේක. “පින්වත්නි” මෙම ගාථා
ධර්මයෙන් දහම් කරුණු හතක් පෙන්වා දී ඇත.
උට්ඨානවතෝ උත්සාහවන්තව ක්රියා කළ යුතු යි. එය ඇතිවීමට තමා කරන කාර්ය
පිළිබඳ සාමාන්ය ප්රතිඵල සාධන හැඟීමක් තිබිය යුතු ය. සහජ පුරුද්දෙන්
සමාජයෙන් සාධනීය කාර්යයෙන් ලබන මූලික අවබෝධය විසින් කායික මානසික
ප්රබෝධයක් පියවර තැබීමේ වීර්යයක් ඇතිවේ. කුශලානුගත වීර්යය මතුමත්තෙහි
ඉදිරි පියවර මානසික වශයෙන් ප්රසාරණයක් ඇතිවීම ස්වාභාවික ය.
බෝධි සත්වයන් වහන්සේ නියත විවරණයේ පටන් ආරම්භ කරන පාරමිතාවන් අතර වීර්ය
පාරමිතාව නිසා සියලු පාරමී ධර්මයන් ක්රියාත්මක කිරීමේ දී පෙරට එන බාධක
අභිබවා ගමන් කරති. එමෙන්ම වීර්ය බෞජ්ඣංග ධර්මයකි. එම වීර්යයෙන් බුදු
පසේ බුදු මහරහත් පදවි ලබාගන්නට චිත්ත සන්තානයේ නීවරණ ධර්මයන් පහකොට
ධ්යාන, විදර්ශනා මාර්ගඵල සාධනයට යොමු කෙරේ.
සතිමතො
සෑම කාර්යයකදීම සිහිය අවශ්ය වන අතර විශේෂයෙන් දීර්ඝ කාලයක් තුළ පවත්නා
සත්ව සන්තානගත ලෝභාදී ක්ලේශ ධර්මයන් නැති කිරීමට ඒවා එකිනෙක හඳුනාගැනීම
ප්රහාණය කිරීම කමටහන්වලට සිත ආරෝපණය සිහියෙන්ම කළ යුතු වේ. සමථ
භාවනාවේ දී චිත්ත ඒකාග්රතාවය ඇතිවීමට පදනම වන්නේ සතියයි. සුචිකම්මස්ස
- කාය, වාග්, මනෝ කර්ම පිළිබඳ පවිත්රතාවය කුසල් කිරීමේදී අවශ්ය වේ.
විශේෂයෙන් ලෞකික ජීවිතය ආරක්ෂාවන්ගේ සමෘද්ධියට පත්වන්නේ කායවාග්
කර්මයන්හි පවිත්රතාවයෙනි. ප්රාණ ඝාත, අදත්තාදාන කාම මිථ්යාචාර යන
අපවිත්ර කර්මවලට සන්තානයේ නම්යතාවය බහුලය. එමෙන්ම එවන් කර්ම කිරීමෙන්
ලබන ආශ්වාදය මොහොතක් පාසා සිත නීවරණයන්ගේ ප්රවාහයෙන් කිලිටිවන්නේ ය.
අතෘප්තිකර සන්තානගත ආශ්වාද ජනක චිත්තාවලිය මරණින් මතු සතර අපායට අරමුණු
වන්නේ ය.
කෙනකු වචන භාවිතා කරන්නේ සන්තාන ගත අරමුණු අනුවය. සිත අපවිත්ර කරන
අරමුණු බොහෝ වේලාවක් තබාගැනීමෙන් එයට සමගාමීව වාග් ද්වාරයද ක්රියාත්මක
වීමෙන් බොරු, කේලාම්, අසභ්ය හිස් වචන භාවිතය අපමණ වේ. එයින් තම ආත්මය
කිලිටි වේ. තමාට තමා හතුරෙකු බවට පත්වේ. අපවිත්ර සන්තානයෙන් කරන කියන
සෑම දේම පුද්ගලයාගේ පරිහානියට හේතුවේ. මරණින් මතු සතර අපායේ ඉපදීමට
හේතුකාරක වේ. කාය වාග් මනෝ යන ද්වාරත්රයේ පවිත්රත්ත්වය දසකුසල ධර්ම
වර්ධනයට හේතුවේ. එමෙන්ම සමථ විදර්ශනා භාවනාවෙන් දෙලොව ශාන්තිය භවාන්තයේ
උතුම් නිවන් සම්පත් ලැබීමට පවිත්ර චේතනාවේ ශක්තිය මූලාධාර වේ.
නිසම්මකාරිනෝ
වෛද්යවරයෙකු රෝග නිදානය සොයා දැනගෙන රෝගාබාධයට නියමිත ප්රතිකාරය
ලබාදෙන්නාසේ ලෞකික ජීවිතය මෙන්ම ලෝකෝත්තර ජීවිතයද සරුකරගන්නාට විමංසනය
අත්යවශ්ය වේ. මෙයට අභිධර්මයේ මනසිකාරය යයිද දක්වා ඇත. එයට විශේෂ
බුද්ධියක් මෙන්ම සිහියක් ද සමාධියක් ද තිබිය යුතු වේ.
සඤ්ඤතස්සච
කය, වචනය, මනස යන ද්වාරත්රයේ සංවර බව නිර්වාණ ගාමි ප්රතිපදාව වේ.
සාර්ථකත්වයට අත්යවශ්යම වේ. කය වචන දෙකේ සිල් ගුණයද සිතේ සමාධි ගුණයද
ලෞකික ලෝකෝත්තර සුබ සාධනයට මූලාධාර වන බව සහේතුකව බුදුරදුන් විසින් යළි
යළිත් දක්වා ඇත.
කයින් වචනයෙන් හා මනසින් සෑම කාරණයකදීම සංවරවීම ඉතා යහපත් වේ. එය නිවනට
මාර්ගයයි. එයින් සීලයත් සීලයෙන් සමාධියත් ඉන් ප්රඥාවත් වර්ධනය වේ.
ධම්ම ජීවිනෝ - ලෞකික ජීවිතය සාරවත් වන්නේ ධාර්මික ජීවන ප්රවෘත්තියෙනි.
වංචාවෙන් රැස්කරන ධනය සොරසතුරු කරදර අපමණ ඇතිවීමට හේතුකාරක වේ.
අප්පමත්තස්ස
මුලානොවූ සිහි ඇතිබවද දෙලොව ශාන්තියට සසරදුකින් මිදී නිවන් සුවෙන්
සැනසීමට මහෝපකාරී වේ. මෙසේ දැක්වූ උතුම් සප්ත ගුණාංගයන් ගෙන් සම්පූර්ණ
වූ පුද්ගලයාගේ භෞතික සම්පත් කීර්ති වර්ණනාව වර්ධනය වන්නේ ය. මෙම දහම්
කතාවෙන් හා උතුම් ධර්මය අවබෝධ කරගැනීමෙන් ඔබ සැමට ජාති, ජරා මරණාදී
සසරදුක් නැතිකොට පරම ශාන්ත නිවනින් සැනසීමට හේතු වාසනා වේවා!
ඔබ සැමට තෙරුවන් සරණයි. |