Print this Article


බුදුපිළිමයේ උපත - 12: සිදුහත් කුමරාගේ අසිරිමත් ජීවිතය

බුදුපිළිමයේ උපත - 13:

සිදුහත් කුමරාගේ අසිරිමත් ජීවිතය

පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තූමේන්තුවේ
හිටපු සහූකාර පුරාවිද්‍යා අධ්‍යක්ෂ 
සිරිසූමන් විජේතුංග 
පුරාවිද්‍යා Msc පර්යේෂණ

ඒ අනාවැකියෙන් ප්‍රකාශ කළේ දරුවා බුදු බවට පත් වීමේ ශාරීරික ලක්ෂණ දක්නට ලැබෙනවාය. ඇසි දෙබැම මැද (ඇහි බැම දෙක මධ්‍යයේ) කැරකී ඇති උර්ණ රෝමය පෙන්වමින් අසිත ඍෂිවරයා කියා සිටියේ මේ පුත් කුමරු ඉතා විශේෂිත වූ පුත් කුමරෙකු බවය. ඊට කරුණු විමසා සුද්ධෝදන රජුට පිළිතුරු දුන් අසිත ඍෂිවරයා පුත් කුමරුන්ගේ තවත් ශාරීරික ලක්ෂණයක් පෙන්වා දුන්නේය. එනම් උෂ්ණිෂයයි. මෙයද බුදු කෙනෙකු ලෙසින් පත්වීමට ඇති ශාරිරික ලක්ෂණයක් බව ඍෂිවරයා පැවසීමත් සමඟම සුද්ධෝදන රජුගේ සිත තරමක් වික්ෂිප්ත වූයේ ඔහුගේ පැතුම වූයේ සුද්ධෝදන රජුට පසුව කපිල වස්තු රාජධානියේ රජවීමට කුමාරයෙකු ඉපදීම සිදුවීමක් දැන් සිදුවී නැති හෙයිනි.

සිද්ධාර්ථ කුමාරයා ලුම්බිනි සල් උයනේදී උපත ලැබීමෙන් පසුව ඉතාමත් පී‍්‍රතිමත් සිතින් මහාමායා දේවිය පුතණුවන් සමඟ කපිලවස්තු පුරයට නැවත පැමිණියාය. කුඩා කුමරුවාගේ අනාගතය ගැන අනාවැකි ප්‍රකාශ කිරීම සඳහා නැවත වරක් සුද්ධෝදන රජ මාළිගයට කැඳවූ අසිත ඍෂිවරයා හඳහන සූදානම් කර එය රාජකීය දෙදෙනාවූ සුද්ධෝදන මහරජතුමා හා මහාමායා දේවියට පැහැදිලි කළේය. ඒ අනාවැකියෙන් ප්‍රකාශ කළේ දරුවා බුදු බවට පත් වීමේ ශාරීරික ලක්ෂණ දක්නට ලැබෙනවාය. ඇසි දෙබැම මැද (ඇහි බැම දෙක මධ්‍යයේ) කැරකී ඇති උර්ණ රෝමය පෙන්වමින් අසිත ඍෂිවරයා කියා සිටියේ මේ පුත් කුමරු ඉතා විශේෂිත වූ පුත් කුමරෙකු බවය. ඊට කරුණු විමසු සුද්ධෝදන රජුට පිළිතුරු දුන් අසිත ඍෂිවරයා පුත් කුමරුන්ගේ තවත් ශාරීරික ලක්ෂණයක් පෙන්වා දුන්නේය. එනම් උෂ්ණිෂයයි. මෙයද බුදු කෙනෙකු ලෙසින් පත්වීමට ඇති ශාරිරික ලක්ෂණයක් බව ඍෂිවරයා පැවසීමත් සමඟම සුද්ධෝදන රජුගේ සිත තරමක් වික්ෂිප්ත වූයේ ඔහුගේ පැතුම වූයේ සුද්ධෝදන රජුට පසුව කපිල වස්තු රාජධානියේ රජවීමට කුමාරයෙකු ඉපදීම සිදුවීමක් දැන් සිදුවී නැති හෙයිනි. තම පුතු රණශූරයෙකු වීම දැකීමටද සුද්ධෝදන රජුගේ ආශාව විය. ඉන් පසු කාලයකදී

කපිලවස්තුපුර

කුඩා සිද්ධාර්ථ කුමාරයා සුද්ධෝදන රජු විසින් සීසාන මහා වප් මගුල් උළෙල සඳහා කැඳවා ගෙන ගියේය. රාජකීය උත්සවයක්වූ එහිදී මෙම සීසෑමට යොදා ගන්නා ලද ගවයන් දෙසද සිදුහත් කුමරු කුඩා දරුවෙක් නිසා ඉතා ඕනෑකමින්බලා සිටියේය.

ඒ සමඟම සිදුහත් කුමරුන් තවත් දර්ශනයක්ද දුටුවේය.ඉතා උෂ්ණයක්ද රශ්මියක්ද දැනෙන්නට වූ නිසා පුංචි සිදුහත් කුමරු පලක් බැඳගෙන භාවනා කිරීමට පටන් ගත්හ. සිදුහත් පුතණුවන් අසළ නැති බව දැනගත් සුද්ධෝදන රජු කළබලයට පත් වූයේය. දඹගස් සෙවණේ වටතිර ඇද තිබු ඒ ස්ථානයේ සිටි ඇඳෙහි පලක් බැඳගෙන ආනාපාන සතිය වඩා ප්‍රථම ධ්‍යානයට සමවැද හුන්හ. මඳ වේලාවකින් කිරිමව්වරු තිරයෙන් ඇතුළට ගිය විට සිදුහත් කුමරු වැඩසිටි ආකාරය දැක විශ්මයට පත්වී සුද්ධෝදන රජුට ඒ පුවත පැවසුවෝය.

“රජු පැමිණ කුමරුන් සිටින ආකාරය දැක විස්මයට පත්වී දරා ගත නොහැකිවු දරු සෙනෙහසින් කුමරුන්ගේ දෙපතුල් ළඟ රජු සිය හිස තබාගෙන පුත නුඹ අදම බුදු වූයෙහිදැයි කියමින් වැන්දේය. සිදුහත් කුමරු වැඩිවියට පැමිණි පසුව යසෝධරා කුමරිය හා සරණබන්ධනයට (විවාහයට) පත්විය. යසෝධරා කුමරිය කෝලිය වංශික කුමරියකි. සිදුහත් කුමරුන්ගේ මවද කෝලිය වංශික කුමරියක් බැව් අපි මීට ඉහත දී සඳහන් කළෙමු. මෙම සිදුහත් කුමරුන්ට වාසය සඳහා මාළිගා තුනක් සාදා දීමට සුද්ධෝදන රජතුමා කටයුතු කළේ ගිහිගෙය වාසය කිරීම සඳහා සිදුහත් කුමරුන්ගේ සිත ඒ කෙරේ ඇද බැඳ තබා ගැනීම පිණිසය. සුද්ධෝදන රජු ඉතාමත් ශෝකයට පත්වු කරුණක් වූයේ සිද්ධාර්ථ කුමාරයා තරුණ අවදියේදී පවා ලෞකික සැප සම්පත් වලට දැඩි ආශාවක් නැති බවය. මේ නිසා සුද්ධෝදන රජතුමා ඉතා අලංකාර රූප සම්පත්තියෙන් යුක්ත නළඟනන් සහිත වූ ද සංගීත ඉතා මිහිරි හඬින් ගායනා කරන සුන්දර තරුණියන්ගේ ගායනා හා රංගනයන් දැක ගැනීමට අවස්ථාව සැලසීමටත් සුද්ධෝදන රජතුමා කටයුතු කළේ සිද්ධාර්ථ කුමාරයාගේ මෙම හැසිරීම ගැන තරමක් සසළ වූ සිත් ඇතිව සිටි හෙයිනි.

රාජ මාළිගයේ සියලුම සම්පත් සිදුහත් කුමාරයාට විඳ ගැනීමට සුද්ධෝදන රජතුමා කටයුතු සම්පාදනය කළේය. මෙයින් පී‍්‍රතියට පත්වූ රජු සිදුහත් කුමරුන්ගේ මෙම දෛනික චර්යාව මඳක් හෝ වෙනස් වේයැයි කල්පනා කළේය. එහෙත් දිනෙන් දිනම සිදුහත් කුමරුන්ගේ පැවැත්ම වෙනත් අතකට හැරෙන බව සුද්ධෝදන රජුට මෙන්ම රාජ සේවකයින්ටද දැනෙන්ට පටන් ගත්තේය.


පසුගිය සතියෙන්:  බුදුපිළිමයේ උපත - 12 : පුරාවිද්‍යා කැණීමෙන් සනාථවූ ලුම්බිනි පුදබිම