Print this Article


තරුණ වියයි බුදු දහමයි ලිපි මාලාව - 15 යහපත් විවාහ දිවියකට මෙත්ත සූත්‍රයෙන් උපදෙස්

තරුණ වියයි බුදු දහමයි ලිපි මාලාව - 15

යහපත් විවාහ දිවියකට මෙත්ත සූත්‍රයෙන් උපදෙස්

පසුගියදා අපගේ අවධානය යොමු වූයේ සුත්ත නිපාතයේ උරග වර්ගයේ ඇතුළත් මෙත්ත සූත්‍රයේ සඳහන් උපදේශයක් සාර්ථක දිවියකට උපකාරි වන අයුරු විමසා බැලීමයි. මෙවර අපගේ අවධානය යොමුවන්නේ එහි දෙවන කොටස පිළිබඳ විමසා බැලීමටයි.

සුභරෝ - පහසුවෙන් පෝෂණය කළ හැකි බව

ආහාර පාන, ඇඳුම් පැළඳුම් හා වෙනත් අවශ්‍යතාවන් කොතරම් මහන්සියෙන් සපුරා දුන්නත් එයින් සතුටට පත් නොවන භාර්යාවන් කොතෙකුත් සිටිති. සමහරවිට ස්වාමියා ගෙනත් දෙන දෙයෙහි දොස් දකිමින්,අඩුපාඩු දකිමින් ස්වාමියාට දොස් පවරා එය ප්‍රතික්ෂේප කිරීමෙන් හා පරිහරණය කිරීමෙන් වැළකී සිටීමෙන් කටයුතු කිරීම තුළින් ස්වාමියාට ඇතිවන්නේ වේදනාවකි. කළකිරීමකි. එය ස්වාමියාගේ සතුටට මෙන්ම විවාහ දිවියේ දියුණුවට කිසිදාක හේතු නොවේ. තරහ ගන්නා ස්වාමියෙක් නම් මෙය කෙළවර වන්නේ ගැටුමකිනි. ‘සුභර’ යන ගුණයෙන් අවධාරණය කරන්නේ නිතැතින්ම පහසුවෙන් පෝෂණය කළ හැකි අය විය යුතු බවයි. චාම් ඇඳුම් පැළඳුම් වලින් හා චාම් චර්යාවෙන් යුක්ත වූ විට සැහැල්ලුවෙන් දිවිය ගෙන යා හැකිය. එය තමාගේ පහසුවට මෙන්ම ස්වාමියාගේ සතුටට ද හේතුවේ.අන්‍යයන්ගේ ගෞරවයට ද එය හේතු වේ. සමහර අය සමාජයේ කැපී පෙනීමට විවිධ ආටෝප සාටෝප වලින් ආයිත්තම්වලින් සැරසී කටයුතු කරති. සමහරු ගමන් බිමන් සඳහා වස්ත්‍රාභරණ ණයට පවා ගනිති. ඇත්තෙන්ම නුවණැති සමාජය අගය කරන්නේ චාම් ඇවැතුම් පැවැතුම් හා චාම් ඇඳුම් පැළඳුම්ය. විශේෂයෙන් භාර්යාවන් තම විවාහ දිවිය තුළ චාම් බවට, පහසුවෙන් පෝෂණය කළ හැකි බවට පත්විය යුතුය. එසේ වූ විට එය සාර්ථක විවාහ ජීවිතයකට නිතැතින්ම එළැඹෙන්නක් බවට පත්වේ.

අප්පකිච්චෝ - වැඩකටයුතු අධිකවීම

වැඩකටයුතු අධිකවීම හෙවත් කාර්ය බහුලවීම නිදහස අඩුවීමට හේතුවේ. අප කොතරම් දේවල් කළත් නිදහසක් නැතිනම් සහනයක් නැතිනම් එම දිවියෙහි සතුටක් නැහැ. වැඩ කටයුතු අධිකවීම නිසා තමාගෙන් දරුවන්ට ස්වාමි දියණියට දෙමාපියන්ට ඉටු විය යුතු යුතුකම් හා වගකීම් නිසි අයුරින් ඉටුකිරීමට නොහැකිවනු ඇත. සමහර විට තම ජීවිතයේ වටිනාම අවස්ථාවන් ගිලිහී යෑමට සිදුවනු ඇත. සමහර අය දැඩි ආශාවන් හා සමාජයේ කැපී පෙනීමට හෙවත් තමා සමාජයේ අන් අය විසින් පිළිගැනීමට ලක්කර ගැනීමට අවශ්‍ය නිසා විවිධාකාර කටයුතු සිදුකරති. එහෙත් එයින් ඇතිවන්නේ සිත් තැවුලක් නම් අසහනයක් නම් තව කෙනෙකුගේ් සිත් රිදීමක් නම්, ඒ කරන කැපකිරීම් වලින් ඵලක් තිබේද? එබැවින් අප නිතරම තමාට කළ හැකි කටයුතු පමණක් භාරගැනීමට සිදු කිරීමට කටයුතු කළ යුතුය. තමාගේ් පමණ දැනගෙන කටයුතු කිරීම ඉතාම වැදගත් වේ.

විශේෂයෙන් විවාහ දිවියේ දී ස්වාමි භාර්යා දෙදෙනාම තමාගේ ජීවිතයේ වැඩි කාලයක් යොමුකළ යුත්තේ තමාගේ ගේ දොර හා දරුවන්ගේ කටයුතු සඳහාය. දෙදෙනාම කාර්ය බහුල නොවී අල්ප කටයුතු ඇතිව ජීවත් වන්නේ නම් එය තමාගේ නිදහස් හා විවේකයෙන් යුතුව දරුවන්ගේ හා විවාහ දිවියේ දියුණුව සඳහා කැපකිරීමට හේතු වනු ඇත.

සල්ලහුක වුත්ති - සැහැල්ලු පැවතුමෙන් යුක්ත වීම

සමාජයේ බොහෝ අය ජීවත් වන්නේ අන් අය අනුකරණය කරමිනි.අල්ලපු ගෙදරට අලුතින් යම් උපකරණයක් ගෙන ආ බව දැනගත් සැනින් තමා ද එවැනිම උපකරණයක් හෝ ඊට වඩා වටිනාකමකින් යුත් උපකරණයක් ගැනීමට උත්සාහ කරයි. එයින් සිදුවන්නේ තමාගේ කටයුතු අධික වීම හා බඩු බාහිරාදියෙන් ගේ දොර පුරවාගෙන නිකරුණේ ඒවා ගැන සිත සිතා කරදරයට පත්වීමයි. ආශාවන් පිටුපස හඹායන සමාජයත් සමඟ තරඟකාරීව ඉදිරියට යන බොහෝදෙනා අන් අයට ණය වීමෙන් එම ණය ගෙවා ගැනීමට බැරිවීමෙන් අපහසුතාවන්ට පත්වී පවුල් ජීවිත අවුල් තත්වයට පත් කර ගනී. මෙම සැහැල්ලු පැවැත්මෙන් තොරව ජීවත් වීමට පෙළඹී සිටීම නිසා තාමගේ ජීවිතය ට අනවශ්‍ය බඩු බාහිරාදිය ගොඩගසා ගැනීමෙන් සමාජයට තම පොහොසත් බව පෙන්වීමට උත්සාහ කිරීම නුවණැත්තන් විසින් පසසන කටයුත්තක් නොවේ. එය බොරු වටිනාකම පෙන්වීමට කරන අහංකාර කමකි. එතුළින් ඇතිවන්නේ අසහනය හා අනවශ්‍ය පීඩනය මෙන්ම අසතුට පමණි. එබැවින් සැහැල්ලුව තම අවශ්‍යතාවන් ඉටුකර ගනිමින් දිවි පැවැත්ම සාර්ථක විවාහ දිවියකට අතිශයින්ම හේතු වේ.

සන්තින්ද්‍රියෝ - සන්සිඳුණු ඉඳුරන් ඇති බව

සංවරකම යනු කවුරුත් අගය කරන ගුණාංගයකි. එම සංවරකම පිරිසක් ඉදිරියේ මෙන්ම නැති තැන ද පැවැතිය යුතුයි. එනම් එම සංවරකම හදවතින්ම ඇතිකර ගත යුතු බව මෙයින් අවධාරණය කරයි. සමාජයේ සමහර අය පිරිසක් ඉදිරියේ පමණක් සංවරකම පෙන්වීමට පුරුදුවී සිටින අතර පෞද්ගලික දිවියේ දී එවැනි සංවරකමක් නොදක්වා කටයුතු කරන අවස්ථා කොතෙකුත් ඇත. එය නියම සංවරකම නොවේ. සංවරකම බාහිරින් මෙන්ම අභ්‍යන්තරයෙන් තිබිය යුතුය. එය ධර්මයේ හඳුන්වා ඇත්තේ මෙසේය.

“කිං තේ ජටාහි දුම්මේධ
කිං තේ අජින සාටියා
අභ්‍යන්තරං තේ ගහනං
බාහිරං පරි මජ්ක්‍ධසි “

යමෙක් බාහිරින් ජටාවන් බැඳ, අඳුන් දිවිසම් දැරුවද අභ්‍යන්තර වශයෙන් කෙලෙස්වලින් ගහනව කටයුතු කරන්නේ නම්, එය නියම සංවරකමක් නොව සමාජයට පෙන්වීම සඳහා කරන ආත්ම වංචාවකි. සාමාන්‍ය ගෘහජීවිතයේ දී ඇස, කන, නාසය, දිව , ශරීරය යන ඉන්ද්‍රියන් පිනවීම සිදුකළ ද ඒවායෙහි ඇලී ගැලී සීමාව ඉක්මවා පිනවන්නේ නම්, එය පුද්ගලයාගේ විනාශයට හේතුවන බව සම්බුදු දහමේ විවිධ අවස්ථාවන්හි අවධාරණය කර ඇත.විශේෂයෙන්ම විවාහ දිවියේ දී ස්වාමියාගේ මෙන්ම බිරිඳගේද ඉන්ද්‍රිය සංවරය, සාර්ථක විවාහ දිවියට අතිශයින්ම වැදගත් වේ.

නිපකෝ - නුවණැති අයෙකු වීම

නිපක යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ නුවණයි. විශේෂයෙන් ජීවිතයක් සාර්ථක කරගැනීම සඳහා දැනීම නුවණ අවබෝධය අත්‍යවශ්‍ය වේ. කෙනෙකුට උප්පත්තියෙන් ලැබෙන සහජ දැනුමක් ඇත. එය ඉගෙනීමෙන් හා සමාජ අත්දැකීම් තුළින් වර්ධනය කර ගත යුතුය. ගැටුම් ඇතිවීම සඳහා ප්‍රධාන වශයෙන් බලපාන්නේ ලෝභ, ද්වේෂ සහ මෝහ යන අකුසල් මුල්ය. ලෝභයෙන් පුද්ගලයා තෘෂ්ණාව කරා යොමුකරන අතර ද්වේෂයෙන් පුද්ගල සන්තානය කිළිටි කරනවා. මෙන්ම විවිධ ගැටුම් සඳහා මුල් වෙයි. මෝහය තුළින් පුද්ගලයාගේ දැනීමට හා අවබෝධයට බාධාකරන අතර නිවැරැදි දෙයක් තේරුම් ගැනීමේ හැකියාව නැති කරයි.

විවාහ දිවියේදි අඹු සැමි දෙදෙනාම සමසීල, සමසද්ධා හා සමපඤ්ඤා යන ගුණාංග වලින් යුක්ත විය යුතු බව අප 06 වන පරිච්ඡේදයේදී සිහිපත් කළෙමු. විශේෂයෙන් දෙදෙනාම අන්‍යෝන්‍ය අවබෝධය ඇතිව කටයුතු කිරීම ඉතාම වැදගත් වෙයි. පවුල් ජීවිතයක වටිනාම සම්පත වන දරුවන්ද නිසි මග යැවීමට දෙමාපියන්ගේ දැනුවත් භාවය අවබෝධය හා සමාජ දැක්ම අතිශයින් ප්‍රයෝජනවත් වෙයි. එසේ නැති වූ විට දරුවන්ද අයාලේ ගොස් විනාශ වීමට ඉඩ ඇත.ගේ දොර කටයුතු නිසි අයුරින් කළමනාකරණයකින් යුතුව පවත්වාගෙන යෑමට බිරිඳගේ දැනුවත් බව නුවණැතිබව,අතිශයින් වැදගත් වේ. තම කටයුතු කර්මාන්තයන් (ධනෝපායන මාර්ගයන්) නිසි අයුරින් කරගෙන යෑමට ස්වාමියාගේ දැනුවත්බව නුවණැති බව අවශ්‍ය වේ.

අප්පගබ්භෝ - තැන්පත් ගති පැවතුම් වලින් යුක්ත වීම

අනුන්ට හිරිහැරයක් නොවන අයුරින් තම කායික වාචසික හා මානසික කටයුතු පවත්වාගෙන යෑම අප්පගබ්භෝ යන ගුණයෙන් අර්ථවත් වේ. බොහෝ දෙනෙක් තමාගේ අරමුණු කෙසේ හෝ ඉටුකර ගැනීම සඳහා අන් අය විවිධ කරදර බාධක වලට පමුණුවති. වාචසික වශයෙන්ද විවිධ හිරිහැර වලට පමුණුවති. එය තැන්පත් ගති පැවැතුම් ඇති අයගේ ලක්ෂණයක් නොවේ. එවැනි අයගෙන් අසල්වැසියන්ට සමාජයට සිදුවන්නේ හානියකි. බාධාවකි.

විවාහ ජීවිතයේදී විශේෂයෙන්ම කාන්තාවන්ගේ සංවරකම සමාජය බලාපොරෙත්තු වෙයි. එබැවින් කාන්තාවන් කථාබහ කිරීමේදී ගමන් බිමන් වලදී මෙන්ම ගේ දොර දී ද තැන්පත් ගති පැවැතුම් වලින් යුක්තවීම අතිශයින් වැදගත් වෙයි.ස්වාමියා ඉදිරිපිට දීද තැන්පත් ගති පැවැතුම් වලින් යුක්තව කටයුතු කිරීම භාර්යාවගේ් හැදියාව කියා පාන්නකි. ස්වාමියා ද තැන්පත් ගති පැවැතුම් වලින් යුක්තව කටයුතු කිරීම තුළින් වාසනාවන්ත විවාහ දිවියක් ගත කිරීමට දෙදෙනාටම හැකියාව ලැබේ.

මතු සම්බන්ධයි


තරුණ වියයි බුදු දහමයි ලිපි මාලාව - 14 යහපත් විවාහ දිවියකට මෙත්ත සූත්‍රයෙන් උපදෙස්