Print this Article


රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නා හිමි චරිතාපදානය - 12 මහා යතිවර චරිතය තුළින් සාමාන්‍ය පුද්ගලයකු තුළ නොපිහිටන අසාමාන්‍ය ලක්‍ෂණ ප්‍රකට වේ.

රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නා හිමි චරිතාපදානය - 12

මහා යතිවර චරිතය තුළින් සාමාන්‍ය පුද්ගලයකු තුළ නොපිහිටන අසාමාන්‍ය ලක්‍ෂණ ප්‍රකට වේ.

රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නායක ස්වාමීන් වහන්සේගේ චරිතාපදානය ලියන්නට අප පෙලඹෙන්නේම මේ යුගයේ අපේ පිනට මේ දේශයේ උපනත් විශිෂ්ට ගණයේ උත්තම යතිවරයාණන් වහන්සේ නමක් වශයෙන් කුදු මහත් බහුතරයකගේ ගෞරව බහුමානයට, සම්භාවනාවට උන්වහන්සේ පාත්‍රව ඇති නිසාය. ඇතැම් අයගේ අදහස වන්නේ චන්දවිමල මහා නා හිමියන් මේ භවයේ දී නිර්වාණය සාක්‍ෂාත් කර ගත් බවයි.

එය එසේම වූවා දැයි පුහුදුන් අපට නිශ්චිත නිගමනයට එලඹීමට පුළුවන්කමක් ද නැත. එවන් ඤාණයක් ඇත්තවුන්ට උන්වහන්සේ තුළ වූ උතුම් ජීවිතාපේක්‍ෂාව මෙන්ම ඒ උතුම් යති චරිතයේ ස්වභාවය ගති ලක්‍ෂණයන්, මෙන්ම ඒ ලියූ අසහාය පොත් පෙළ ආදී විවිධ කුසලතාවයන් තුළින් නිගමනයකට එළැඹීමේ හැකියාව ඇතැයි සිතමු.

එහෙත් උන්වහන්සේ උදාර යතිවරයාණන් වහන්සේ නමක් බව නම් සහතිකය. මේ යුගයේ ජනිත වූ මහා සංඝ පීතෘවරයකු බව සත්‍යයය. ඒ යුග මහා යතිවර චරිතය තුළින් විද්‍යාමාන වන ලක්‍ෂණයන් මත උන්වහන්සේගේ චරිතය ස්වාභාවයේ වූ සුවිශේෂී ලක්‍ෂණ මෙන්ම සාමාන්‍ය පුද්ගලයකු තුළ නොපිහිටන අසාමාන්‍ය ලක්‍ෂණ ප්‍රකට වේ.

අප පෙරදී සඳහන් කළ පරිදි උන්වහන්සේගේ ජීවිතයේ අවසාන සමයේ චන්දවිමල මහා නාහිමියන්ට ඇප උපස්ථාන කරමින් සමීපයේම වැඩ සිටි කිරිඔරුවේ ධම්මානන්ද හිමිපාණන් වහන්සේගේ ප්‍රකාශයක් වෙතට ඔබගේ සිත් යොමු කිරීමට අවසර පතමි.

“පූර්වකෘති පාරමී බලයත්, මහා පුදුම ධාරණ ශක්තියත්, මෙලොවදී දියුණු කරගත් සිහි නුවණත්, විශිෂ්ට වූ භාෂා ඥානයත් සුවිශේෂී ලේඛකත්වයත් නිසා උන්වහන්සේ ධර්ම ග්‍රන්ථ 28ක් පමණ ලියා පළ කළ සේක.”

“වැඩි උගත්කමක් නැති කෙනකුට වුවද තේරුම් ගත හැකි ආකාරයටත්, විශ්වවිද්‍යාල මහාචාර්යවරයා දක්වා සැමට ප්‍රයෝජන ගත හැකි අයුරිනුත්, තුනුරුවන් කෙරෙහි පැහැදීම හෙවත් ශ්‍රද්ධාව නැති අයගේ ශ්‍රද්ධාව ඇති කරවන ආකාරයටත්, මද ශ්‍රද්ධාවක් ඇති අයගේ එම ශ්‍රද්ධාව දියුණු තියුණු වන ලෙසටත්, නමට බෞද්ධයන් වූ අය සැබෑ බෞද්ධයන් කරවීමට සමත්වන ආකාරයටත්, මසුරු අය ත්‍යාග වන්තයන් බවට පරිවර්තනය කරවන ආකාරයටත් දහම නොදැන පව්කම් හි ඇලී ගැලී වාසය කළ අය සුමගට පැමිණවීමට සමත් ආකාරයටත්, දහම් තේරුම් ගෙන සසර භය උපදවාගෙන මව්පියන් නෑ මිතුරන් රැකී රක්‍ෂා, යාන වාහන ඉඩකඩම් ආදී නොයෙක් කාම වස්තූන් අතහැර ගිහිගෙය නමැති මහා කාම බන්ධනයෙන් මිදී පැවිදි වීමට සිත නැඹුරු කරවන පරිද්දෙන් පැවිද්ද යනු කුමක්ද? පැවිදි සැපය යනු කුමක්ද? කියා හරි හැටි තේරුම් ගැනීමට නොහැකිව පැවිද්දෙහි කලකිරී ගිහි බවට පත්වීමේ අදහසින් සිටි පැවිද්දන්ට පැවිද්දෙහි නැවත සිත අලවා වාසය කිරීමට හැකියාවක් ලැබෙන ලෙසටත්, ග්‍රාමවාසී, අරණ්‍යවාසී නවක, මධ්‍යම, ස්ථවිර සෑම අවස්ථාවකම පහසුවන භික්‍ෂූන් වහන්සේලාට සැකයෙන් තොරව, නොදත් මහණකම කරගෙන යන හැකි ආකාරයටත්, භික්‍ෂූන් වහන්සේලා විසින් කළ යුතු විනයකර්ම ඉතා පිරිසුදු ලෙස කුකුස් ඇති නොවන පරිද්දෙන් කිරීමට හැකි අයුරෙන්, ධර්ම කථිකයාණන් වහන්සේලාට දේශනා කිරීමට අවශ්‍ය දහම් කරුණු නිවැරැදිව පහසුවෙන් සොයාගෙන හොඳින් ධර්මදේශනා කිරීමට පහසුවන ලෙසටත්, එපමණක් ද නොව මේ පොත් පෙළ කියැවීමෙන් අන්‍ය ආගමිකයන් පවා බුදු දහම වැලඳ ගන්නා තත්ත්වයට පත්වීමට සමත් වන ලෙසටත් මේ පොත් ලියා ඇත.

“ලක්දිව තෛ‍්‍රනිකාය ම භික්‍ෂූන් වහන්සේලාට විනය දැනුම සඳහා භාවිතා කරන විනය පොත් උන්වහන්සේලාගේ අත් පොත් බවට පත්ව ඇත. සියලු භාවනා මධ්‍යස්ථාන උන්වහන්සේගේ භාවනා පොත්වලින් ප්‍රයෝජනයට ගනියි. අනෙක් සියලු පොත් ද ගිහි හා පැවිදි උගත් නූගත් සියල්ලටම ප්‍රයෝජනවත් නිවැරැදි සරල දහම් පොත් ය.”

“බොහෝ දෙනා කරන සේවය තම අභාවයෙන් අවසන් වන අතර රේරුකානේ මහා නා හිමියන්ගේ සේවය තව බොහෝ කලක් එම පොත් මගින් සිදුවනු ඇත.”

“බුද්ධඝෝෂ හිමියන් ප්‍රමුඛ අටුවාචාරීන්ගෙන් පසු බුදුසසුනට විපුල සේවයක් සිදුවූ පොත් පෙළක් ලෙස මෙම පොත් පෙළෙ අගය කිරීමට බොහෝ දෙනා පෙලඹී සිටිති.”

මෙවන් ප්‍රකාශයන්ගෙන් පෙනෙන්නේ සාමාන්‍ය දැනුමක් ඇති පුද්ගලයාගේ සිට මහා ප්‍රාඥයන් මෙන්ම වෙතත් සාමාන්‍ය භික්‍ෂූන් වහන්සේගේ සිට වඩාත් නිවැරැදිව ප්‍රතිපත්ති මත පිහිටා විමුක්ති සුවය සොයා යන බොහෝ යෝගාවචර භික්‍ෂූන් වහන්සේ වෙතත් ගමේ පන්සලේ සිට අට කතර අරණ්‍ය සෙනසුන් වෙතත් සද්ධර්මාලෝකය එළිය විහිදුවාලීමට තරම් මේ උත්තම සංඝ පිය යතිවරයාණන් වහන්සේගේ ප්‍රබල ලේඛන සන්නිවේදන ගුණයක බලය ශක්තිය සමත් වූ බව ය.

අද අප භාවිතයට ගන්නා ලිඛිත ත්‍රිපිටක ධර්මය ග්‍රන්ථාරූඪ වන්නේ මීට වසර 2025 කට පමණ පෙර දුරාතීතයේදී ය. එවකට මේ බිම මහ රහතන් වහන්සේලාගෙන් නො අඩුව පැවැති බව වංශකතා ජනප්‍රවාදයන් ආදියෙන් කියැවෙයි. ඒ නිසාම ත්‍රිපිටකය ග්‍රන්ථාරූඪ කිරීමේ දී ගැටලු පැණ නොනැඟුණා විය හැකි ය.

මාතලේ ආලෝක විහාරයේ දී සිදුවන ඒ ඓතිහාසික සද්ධර්ම ලේඛන මහා මංගල්‍ය අවස්ථාවෙන් පසුව සෑම විහාරයකම පාහේ, අරණ්‍යයක මෙන්ම පුස්තකාලයක ආදී වූ නිරන්තරයෙන් පරිශීලනය කෙරෙන තනි පුද්ගලයකු විසින් ලියූ පොත් පෙළක් බවට පත්වන්නේ මෙම පොත් පෙළ යැයි කීවොත් එය අතිශයෝක්තියක් නොවෙයි. හසරක් සොයමින් සසර මඟ යන පුහුදුන් මිනිසාට මෙන්ම විමුක්ති මඟට පිළිපන් භික්‍ෂූන් වහන්සේට ද විවිධ තලයන්හි සිට පරිහරණය කිරීමට සමත් සිරිමත් මේ පොත් පෙළ ලියැවෙන්නේ වෙනත් කවුරුවත් අතින් නොව රේරුකානේ චන්දවිමල නම් වූ මහා ස්වාමීන්ද්‍රයාණන් වහන්සේගේ අතිනි.

සෑම බෞද්ධයෙකුගේම පාහේ ආකර්ශනය දිනා ගැනීමට සමත් ලෙස මෙවන් කාර්යයක් ඉටු කිරීමට ලැබෙන අති දුර්ලභ සන්සිද්ධිය මෙනෙහි කිරීමේ දී මේ මහා යතිවර චරිතය තුළ වූ සාමාන්‍ය පුද්ගල චරිතය අභිබවා ගිය සුවිශේෂී ලක්‍ෂණයන් මත කෙනෙකුට සිතුණොත් චන්දවිමල නාහිමියන්ට මෙවන් වික්‍රමයක් කිරීමට හැකි වූයේ සසර පුරණා ලද මහා පාරමී දම් බලයක ප්‍රතිඵලයක් නිසා යැයි කියා එවන් සිතීමක් අසාධාරණ නොවෙතැයි සිතේ. ඒ නිසාම උන්වහන්සේ මනුෂ්‍යත්වයේ උපරිම තලයක සිටියා යැයි විශ්වාස කිරීමට පෙළඹීමද අසාධාරණ නොවේ.

තවත් කොටසක් 16 වනදා පත්‍රයේ